生きることを考える,生きる活動としての日本語教育実践研究――日本語教師間の対話を介した自立と協働に向けてJapanese language education practical research as an activity to think about life and to live: Toward independence and cooperation through a dialogue among teachers of Japanese
国語科教育における実践研究の考え方と実際―「国語教育としての実践研究」というあり方Principles and practice of practical studies in first language education: Practical studies as first language education
「チューター史」を振り返り語り合う実践研究の意義―学び合う実践共同体構築に向けてA practice research towards cultivating a community of practice for mutual learning: Reflection and sharing of “personal tutoring history”
【書評】希望を紡ぐ場としての「実践研究共同体」―細川英雄,三代純平編『実践研究は何をめざすか―日本語教育における実践研究の意味と可能性』[Book Review] The community of “jissen-kenkyu (action research)” as a place for weaving hope
「第三の空間」としてのテレコラボレーション―意味の協働構築を実現するための「自己開示」「自己投資」Developing a telecollaborative third space: “Self-disclosure” and “self-investment” in achieving co-construction of meanings
現職日本語教師研修の模擬授業から得られることは何か――韓国人日本語教師研修の成果と課題よりWhat are the benefits of trial lessons held during a training program for Japanese teachers?: Learning from the results and assignments of the training program for South Korean Japanese teachers
1960年代から1980年代の中国大学専攻日本語教科書と日本の小,中,高等学校国語教科書との関わりと教科書内容の変遷―文章の様式,題材を中心にThe transition of the content of Chinese jingdu textbooks for university level from the 1960’s to the 1980’s and its relevance to Japanese kokugo textbooks for primary, middle and high school levels: With a focus on the styles and themes of the texts
セカンドキャリア形成へ向けた文化資本としての日本語―スポーツ留学生のライフストーリーからJapanese language as cultural capital (habitus) for second career development: A research study based on the life stories of foreign student athletes