言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

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『言語文化教育研究』第12巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集「実践研究の新しい地平」

2014年12月5日公刊[全文をダウンロード

12巻刊行によせて Preface

「実践=研究」の思想をかかげて――ここから始まる,新しい試み Presenting the concept of “practice = research”: A new attempt starts from here
細川 英雄 HOSOKAWA, Hideo
pp. i-ii
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目次Contents

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特集「実践研究の新しい地平」 Special issue on “New Horizons of Action Research”

特集「実践研究の新しい地平」について
p. 1
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特集:趣旨Aims and Background

言語教育の目的と実践研究への希求――3本の寄稿論文への経緯 The purpose of language education and desire to practice research: Background to the 3 pieces of contributed papers
細川 英雄 HOSOKAWA, Hideo
pp. 2-3
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実践研究の地平へと向かう勇気Moral courage to horizons of action research
古屋 憲章FURUYA, Noriaki
pp. 4-5
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特集:寄稿Special Contributions

生きることを考える,生きる活動としての日本語教育実践研究――日本語教師間の対話を介した自立と協働に向けてJapanese language education practical research as an activity to think about life and to live: Toward independence and cooperation through a dialogue among teachers of Japanese
塩谷 奈緒子SHIOYA, Naoko
pp. 6-13
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人間と言語の全体性を回復するための実践研究Practitioner’s research for restoring integrity of the human and language
柳瀬 陽介YANASE, Yosuke
pp. 14-28
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国語科教育における実践研究の考え方と実際―「国語教育としての実践研究」というあり方Principles and practice of practical studies in first language education: Practical studies as first language education
難波 博孝NANBA, Hirotaka
pp. 29-41
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特集:論文Articles

「チューター史」を振り返り語り合う実践研究の意義―学び合う実践共同体構築に向けてA practice research towards cultivating a community of practice for mutual learning: Reflection and sharing of “personal tutoring history”
太田 裕子,可児 愛美,久本 峻平OTA, Yuko; KANI, Ayumi & HISAMOTO, Shumpei
pp. 42-87
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教室で言葉はつなげられるか―「つなげられなかった実践」の分析を通してConnecting the words in a language classroom: The analysis of a failed practice
家根橋 伸子YANAHASHI, Nobuko
pp. 88-101
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特集:フォーラムForum

【書評】「実践研究はなにをめざすか」に自分の答えをもとめて―細川英雄,三代純平編『実践研究は何をめざすか―日本語教育における実践研究の意味と可能性』[Book Review] “What is the goal of action research?”: Asking for my answers
池田 玲子IKEDA, Reiko
pp. 102-110
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【書評】希望を紡ぐ場としての「実践研究共同体」―細川英雄,三代純平編『実践研究は何をめざすか―日本語教育における実践研究の意味と可能性』[Book Review] The community of “jissen-kenkyu (action research)” as a place for weaving hope
舘岡 洋子TATEOKA, Yoko
pp. 111-114
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【エッセイ】私の実践研究論[Essay] My reflections on action-research
古屋 憲章FURUYA, Noriaki
pp. 115-124
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Regular contents

論文Articles

人間の福祉を志向する日本語教師養成論のための実践研究―言語生態学の観点からStudy of a teacher training program oriented to well-being for human beings: From a view of language ecology
鈴木 寿子,トンプソン 美恵子,房 賢嬉,張 瑜珊,劉 娜SUZUKI, Toshiko; THOMPSON, Mieko; BANG, Hyeonhee; CHANG, Yusan & LIU, Na
pp. 125-147
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「第三の空間」としてのテレコラボレーション―意味の協働構築を実現するための「自己開示」「自己投資」Developing a telecollaborative third space: “Self-disclosure” and “self-investment” in achieving co-construction of meanings
熊谷 由理,加藤 鈴子KUMAGAI, Yuri & KATO, Reiko
pp. 148-166
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現職日本語教師研修の模擬授業から得られることは何か――韓国人日本語教師研修の成果と課題よりWhat are the benefits of trial lessons held during a training program for Japanese teachers?: Learning from the results and assignments of the training program for South Korean Japanese teachers
犬飼 康弘INUKAI, Yasuhiro
pp. 167-186
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身体部位詞の多義性とその習得―視覚器官〈目〉の日中対照を通してPolysemy of body part vocabulary and their acquisition: A comparative study of the words “eye” in Japanese and Chinese
呉 琳WU, Lin
pp. 187-197
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1960年代から1980年代の中国大学専攻日本語教科書と日本の小,中,高等学校国語教科書との関わりと教科書内容の変遷―文章の様式,題材を中心にThe transition of the content of Chinese jingdu textbooks for university level from the 1960’s to the 1980’s and its relevance to Japanese kokugo textbooks for primary, middle and high school levels: With a focus on the styles and themes of the texts
田中 祐輔TANAKA, Yusuke
pp. 198-220
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セカンドキャリア形成へ向けた文化資本としての日本語―スポーツ留学生のライフストーリーからJapanese language as cultural capital (habitus) for second career development: A research study based on the life stories of foreign student athletes
三代 純平MIYO, Jumpei
pp. 221-240
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投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 241-242
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編集後記,編集委員会Editorial Board
pp. 243
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