地域日本語教室で「学習支援」と「相互理解」は両立するか――日本語教育コーディネーターの実践をとおした考察
Compatibility between ‘learning support’ and ‘mutual understanding’ in community-based Japanese language classes: A Japanese language education coordinator’s perspective
自己表現のための地域住民参加授業実践の分析――言語表現支援の様相と参加者意識
Self-expression in Japanese with local community members: A case study of a classroom language activity and the participants’ perceptions
マレーシアの高等教育課程における日本語教育の現地化に向けて――日本人日本語教師にどのような役割が担えるのか
Toward the localization of Japanese language education in Malaysian tertiary education: What kind of role do the Japanese language teachers play as a foreigner?
高等学校における韓国・朝鮮語教育を支える教師の教育観――高等学校韓国朝鮮語教育ネットワークに所属する教師のライフストーリー・インタビューからの考察
Educational beliefs of teachers who undergird Korean language education in high schools in Japan: A study based on life story interviews conducted with teachers belonging to JAKEHS
ライフストーリー研究にいかに向き合い,日本語教育学に何を投げかけるか――[書評]三代純平(編)『日本語教育学としてのライフストーリー―語りを聞き,書くということ』
How do we face to the life stories studies, and what do we raise to the Japanese language education studi: [Book review] Life story interview as a framework for the studies of Japanese language education: Listening and depicting the narratives (Ed. Jumpei Miyo)
明治初期における日本語の一考察――森有礼の日本語廃止論・英語採用論を中心に
One consideration for the Japanese language during the early stage of the Meiji era: Arinori Mori’s arguments for the abolition of Japanese and the adoption of English