経験から編み直す言語文化教育ポリティクス――M-GTAを例として
A new look on "politics in language and cultural education" through the eyes of learners and educators involved in the Modified Grounded Theory Approach
学習者主体からことばの市民へ――ポリティクスとしての言語文化教育の歴史と革新
From learners' entity to citizen language: History and innovation of linguistic and cultural education as a politics
就学前児童への外国人親の母語の継承における社会心理的要因――在日外国人母親によるナラティブを中心に
Socio-psychological factors in passing on a mother tongue to preschool children: Exploring narratives by foreign mothers in Japan
60年代中国大学日本語教科書『日語』の編纂方針と教育思想――中国国家の教育方針・政策との比較をもとに
Compilation policy and educational philosophy of 'Japanese language textbooks in Chinese universities in the 1960s: Based on a comparison between educational policy and policies of Chinese government
アニメ視聴を契機とした日本語習得を通した発話キャラクタの獲得過程に関する事例研究――フランス移民二世Cの語りの質的分析から
A case study on the acquisition process of verbal characters through Japanese learning motivated by anime: From qualitative analysis of a second generation immigrant in France
新参者が大学院ゼミの質疑応答活動にどのように参加しているか――ある中国人留学生への縦断的調査から見えてきたもの
How newcomers participate in the question-and-answer activities of graduate school seminars: A longitudinal study of a Chinese international student
「新しい日本語学習者」の実態と学習コミュニティに対する評価――Facebookグループ「The 日本語 Learning Community」での調査結果から
An examination of a ‘new type of Japanese language learners’ and their assessment of learning community: The case of the facebook group ‘The Nihongo Learning Community’
多言語の教育関係者が集まる「参加」型研究会をいかに創り出していくか――外国語授業実践フォーラムの活動から見えてくるもの
How to set up a participatory workshop for those involved in multilingual education: What has been revealed by Foreign Language Action Teaching Forum activities
「架け橋」ではなく,共通の新しい場をつくる人に――書評:細川英雄,尾辻恵美,マリオッティ,M. 編『市民性形成とことばの教育―母語・第二言語・外国語を超えて』
Instead of becoming bridges between nations, we will be the people who collaborate to create new places: [Book review] Citizenship growth and language education: beyond the boundary of first language, second language, and foreign language