言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第16巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集「ナラティブの可能性」

2018年12月31日公刊[第16巻全体をダウンロード

目次Contents

J-Stage

特集「ナラティブの可能性」 Special issue on the Power of Narrative

全体趣旨:ナラティブの可能性―「語り」の社会的意味 [Editors’ Introduction] The power of narrative: Telling stories as social practices
三代 純平,北出 慶子,嶋津 百代 MIYO, Jumpei; KITADE, Keiko; SHIMAZU, Momoyo
p. 1
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.1

特集:シンポジウムSymposium

ナラティブの意義と可能性 Narrative: its Implications and its Possibility
サトウ タツヤ SATO, Tatsuya
pp. 2-11
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.2

特集:寄稿論文Guest Papers

なぜ物語は実践研究にとって重要なのか―読者・利用者による一般化可能性 The significance of narrative in practical research: Reader/user generalizability
柳瀬 陽介 YANASE, Yosuke
pp. 12 - 32
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.12
ヒューマンライブラリーの可能性―「読者」(来場者)と「司書」(学生)の学びを中心に The potential of the human library: Learning opportunities for both “readers”(visitors) and “librarians”(students)
横田 雅弘 YOKOTA, Masahiro
pp. 33 - 44
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.33
分断の時代におけるナラティヴとストーリーテリング教育―協働的デジタル・ストーリーテリング実践の事例 Narrative and storytelling education in an era of increasing polarization: A case study of collaborative digital storytelling in higher education
小川 明子 OGAWA, Akiko
pp. 45 - 54
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.45
日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義―対話にナラティブの可能性を求めて The meaning and significance of “Telling Stories” in Japanese language education and teacher education of Japanese: Seeking potentialities of finding narratives in dialogues
嶋津 百代 SHIMAZU, Momoyo
pp. 55 - 62
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.55

特集:論文Articles

歴史の証人の語りにおける共感をよぶ力について―被爆者証言の分析を通して Narrative empathy of contemporary witness: An analysis of testimonies of atomic bomb survivors
田村 直子 TAMURA, Naoko
pp. 63-83
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.63
日本語教育研究者である私の「虫のよさ」を問い直すナラティブの可能性―ある留学生との相互行為を振り返って Possibilities of narrative for rethinking my “selfishness” as a Japanese language education researcher: Reflections on mutual interactions with an international student
中川 康弘 NAKAGAWA, Yasuhiro
pp. 84 - 95
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.84

Regular contents

論文Articles

グリーン・ツーリズム運営農家A夫妻の他者認識―伝え合いの意志が生まれるところ Agritourism farmers’ recognition of otherness: Why can they have a strong will to communicate with others?
牲川 波都季 SEGAWA, Hazuki
pp. 96 - 114
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.96
初中等教育機関日本語教師による教職アイデンティティ形成―サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから Forming teacher identities of Japanese language teachers in overseas primary and middle education institutions: Narratives of Russian teachers in the oblast of Sakhalin, Yuzhno-Sakhalinsk
竹口 智之 TAKEGUCHI, Tomoyuki
pp. 115 - 135
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.115
ベトナム人集住地域における複数言語の使用と学習に関する研究―日本に定住した中国系ベトナム難民のライフストーリーから Study on the use and learning of multiple languages in a Vietnamese settlement area in Japan: The life story of a Chinese Vietnamese refugee settled in Japan
林 貴哉 HAYASHI, Takaya
pp. 136 - 156
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.136
留学生と日本人チューターの学習活動―会話における評価に着目して Learning activities for international students with their Japanese tutors: Focusing on assessments in conversations
李 頌雅 LEE, Song ya
pp. 157 - 176
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.157
ピア・リーディングにおける知識の相互行為的達成―クリティカル・リーディング力育成を目指した活動の会話分析 Interactional achievement of knowledge in peer-reading: Conversation analysis of activities intended to nurture critical reading skills
久次 優子 HISATSUGI, Yuko
pp. 177 - 197
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.177
ブラジルに帰国した日系人の子どもが語る移動の経験と日本語学習―日系コミュニティとの関係性に着目して Experience in moving and Japanese language studies narrated by Nikkei children returnees to Brazil: Focusing on their relationship with the Nikkei community
中澤 英利子 NAKAZAWA, Eriko
pp. 198 - 218
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.198
現代中国における日本語メディアのオーラルヒストリー研究―日中国交正常化以前の日本語教育に果たした北京放送の役割に着目して A study on the oral history of Japanese media in modern China: The role Radio Peking played in Japanese language education before the recovery of Japan-China diplomatic relations
田中 祐輔 TANAKA, Yusuke
pp. 219 - 239
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.219

フォーラムForum

留学生のキャリア意識とキャリア支援の「ずれ」を考える―日本語学校・短大・大学(首都圏・地方)の留学生の語りから Consideration of the gaps between career consciousness and career support for international students: Case studies of international students who are enrollod at Japanese-language schools, two-year colleges and universities (Tokyo metropolitan area and local regions)
寅丸 真澄,江森 悦子,佐藤 正則,重信 三和子,松本 明香,家根橋 伸子 TORAMARU, Masumi; EMORI, Etsuko; SATO, Masanori; SHIGENOBU, Miwako; MATSUMOTO, Haruka; YANEHASHI, Nobuko
pp. 240 - 248
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.240
[書評]「ことば」の教育・研究に対する転回―佐伯胖,佐藤慎司(編)『かかわることば』(2017,東京大学出版会) [Book Review] A refashioning turn on language education and research: Engaging Language (Eds. Saeki, Y. and Sato, S., 2017)
森山 新 MORIYAMA, Shin
pp. 249 - 259
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.249
[講演記録]教育実践を理解するためのバフチン・ダイアローグ論―豊かな異文化交流の実現 [Lecture Text] Use of Bakhtin's concept of dialogism to analyze and improve intercultural educational practices
講演:田島 充士(企画・取りまとめ:古屋憲章) TAJIMA, Atsushi
pp. 260 - 278
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.260
[講演記録]竹田青嗣『欲望論』をめぐる講演とパネルディスカッション:言語ゲームと暴力原理―『欲望論』の展望 [Lecture Text] The lecture and panel discussion of “Philosophy of desire” - Language game and power game: Possibility of “Philosophy of desire”
講演:竹田 青嗣,パネリスト:細川 英雄,西口 光一(企画・取りまとめ:稲垣みどり) TAKEDA, Seiji; HOSOKAWA, Hideo; NISHIGUCHI, Koichi
pp. 279 - 300
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.279

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 301 - 303
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.301
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 304
https://doi.org/10.14960/gbkkg.16.304