ヒューマンライブラリーの可能性―「読者」(来場者)と「司書」(学生)の学びを中心に
The potential of the human library: Learning opportunities for both “readers”(visitors) and “librarians”(students)
分断の時代におけるナラティヴとストーリーテリング教育―協働的デジタル・ストーリーテリング実践の事例
Narrative and storytelling education in an era of increasing polarization: A case study of collaborative digital storytelling in higher education
日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義―対話にナラティブの可能性を求めて
The meaning and significance of “Telling Stories” in Japanese language education and teacher education of Japanese: Seeking potentialities of finding narratives in dialogues
日本語教育研究者である私の「虫のよさ」を問い直すナラティブの可能性―ある留学生との相互行為を振り返って
Possibilities of narrative for rethinking my “selfishness” as a Japanese language education researcher: Reflections on mutual interactions with an international student
初中等教育機関日本語教師による教職アイデンティティ形成―サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから
Forming teacher identities of Japanese language teachers in overseas primary and middle education institutions: Narratives of Russian teachers in the oblast of Sakhalin, Yuzhno-Sakhalinsk
ベトナム人集住地域における複数言語の使用と学習に関する研究―日本に定住した中国系ベトナム難民のライフストーリーから
Study on the use and learning of multiple languages in a Vietnamese settlement area in Japan: The life story of a Chinese Vietnamese refugee settled in Japan
ピア・リーディングにおける知識の相互行為的達成―クリティカル・リーディング力育成を目指した活動の会話分析
Interactional achievement of knowledge in peer-reading: Conversation analysis of activities intended to nurture critical reading skills
ブラジルに帰国した日系人の子どもが語る移動の経験と日本語学習―日系コミュニティとの関係性に着目して
Experience in moving and Japanese language studies narrated by Nikkei children returnees to Brazil: Focusing on their relationship with the Nikkei community
現代中国における日本語メディアのオーラルヒストリー研究―日中国交正常化以前の日本語教育に果たした北京放送の役割に着目して
A study on the oral history of Japanese media in modern China: The role Radio Peking played in Japanese language education before the recovery of Japan-China diplomatic relations
留学生のキャリア意識とキャリア支援の「ずれ」を考える―日本語学校・短大・大学(首都圏・地方)の留学生の語りから
Consideration of the gaps between career consciousness and career support for international students: Case studies of international students who are enrollod at Japanese-language schools, two-year colleges and universities (Tokyo metropolitan area and local regions)
[書評]「ことば」の教育・研究に対する転回―佐伯胖,佐藤慎司(編)『かかわることば』(2017,東京大学出版会)
[Book Review] A refashioning turn on language education and research: Engaging Language (Eds. Saeki, Y. and Sato, S., 2017)
[講演記録]教育実践を理解するためのバフチン・ダイアローグ論―豊かな異文化交流の実現
[Lecture Text] Use of Bakhtin's concept of dialogism to analyze and improve intercultural educational practices
[講演記録]竹田青嗣『欲望論』をめぐる講演とパネルディスカッション:言語ゲームと暴力原理―『欲望論』の展望
[Lecture Text] The lecture and panel discussion of “Philosophy of desire” - Language game and power game: Possibility of “Philosophy of desire”