言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第18巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集:言語文化教育とクリエイティビティ(Creativity)

2020年12月28日公刊[第18巻全体をダウンロード

目次Contents

J-Stage

特集:言語文化教育とクリエイティビティ(Creativity)
Creativity in Language and Cultural Education during a Global Crisis

全体趣旨:言語文化教育とクリエイティビティ(Creativity) [Editors’ Introduction] Creativity in language and cultural education during a global crisis
飛田 勘文,佐藤 慎司,嶋津 百代,牲川 波都季 HIDA, Norifumi; SATO, Shinji; SHIMAZU, Momoyo; SEGAWA, Hazuki
pp. 1 - 3
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.1

特集:シンポジウムSymposium

創造社会の構築にむけて―都市と農村の新潮流から構想する Towards the construction of creative societies: Envisioning a new society from new trends in urban and rural areas
佐々木 雅幸 SASAKI, Masayuki
pp. 4 - 11
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.4

特集:シンポジウムSymposium

クリエイティブな教師―社会の変容,新しい教師の専門性,ポスト/ウイズコロナをめぐって Creative teachers: Social transformation, new teacher professionalism, post/with corona
佐藤 博志 SATO, Hiroshi
pp. 12 - 18
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.12

特集:シンポジウムSymposium

小学校からの英語―豊かな創造性を育む教育をめざして Fostering creativity in early foreign language learning
吉田 真理子 YOSHIDA, Mariko
pp. 19 - 27
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.19

特集:シンポジウムSymposium

質疑応答 Discussion
シンポジスト:佐々木 雅幸,佐藤 博志,吉田 真理子,司会:飛田 勘文
pp. 28 - 39
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.28

Regular contents

論文Articles

初級の日本語学習者と教師はどのように対話のプロセスを創出するのか―イタリアの活動型日本語教育の事例をてかがりに Exploring how the novice Japanese language learners and teachers develop dialogue process: Based on the case study of the activity-based Japanese language education conducted in Italy
市嶋 典子ICHISHIMA, Noriko
pp. 40 - 60
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.40
保育園と外国人保護者のコミュニケーション―ことばを問い,フィールドとかかわる言語人類学的実践研究 Issues of communication between preschool staff and foreign parents: From the perspective of linguistic anthropology
井濃内 歩,井出 里咲子INOUCHI, Ayumi; IDE, Risako
pp. 61 - 81
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.61
遠隔言語学習のプロセスにおけるオートノミーの発達―バーチャル学習環境で学ぶ日本語学習者に対する縦断的調査をもとに The development of autonomy in distance language learning process: A longitudinal study of a Japanese language learner in the Virtual Learning Environment
陳 静怡CHEN, Jingyi
pp. 82 - 103
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.82
SODA(聴覚障害者のきょうだい)の語りと解放のプロセス―当事者(筆者)に関わる他者との対話を通して SODA (Siblings Of Deaf Adults/Children)’s narrative and liberation process: Through dialogue with others involved in the case
丸田 健太郎MARUTA, Kentaro
pp. 104 - 122
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.104
日本人英語教師の自信と自尊感情の関連についての考察―教科指導についての語りからの分析 A study on the relationship between the confidence and self-esteem of Japansese teachers of English: Analysis of the interview on English teaching
林 彰子HAYASHI, Shoko
pp. 123 - 141
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.123
技能実習生の境界意識の変容と地域の日本語教室に参加することの意味―ある中国人技能実習生の語りから Changes in the boundary consciousness of technical intern trainee and the meaning of participating in Community-based Japanese language class: Based on the narrative of a Chinese technical intern trainee
村田 竜樹MURATA, Tatsuki
pp. 142 - 160
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.142
「新しい日本語学習者」の学習支援者は「学習コミュニティ」「学習支援者」をどのように捉えているのか―Facebookグループ「The 日本語 Learning Community」の教師チームに対する調査結果から How Japanese language supporters of “new types of Japanese learners” in the online community recognize “learning community” and “supporters”: The case of Facebook group for Japanese language learning “The Nihongo Learning Community”
末松 大貴SUEMATSU, Daiki
pp. 161 - 181
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.161

フォーラムForum

座談会:日本語教師の専門性を考える―CEFRを参照して Expertise of Japanese language teachers: With CEFR in mind
舘岡 洋子,櫻井 直子,長瀬 智子,クララ・ベルマンス,金 孝卿TATEOKA, Yoko; SAKURAI, Naoko; NAGASE, Tomoko; Klara BELMANS; KIM, Hyogyung
pp. 182 - 202
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.182
学習者の語りは表現方法によってどのように変わるか―書かれたものと描かれたものの比較を通して Words and images: Comparing learners’ verbal and visual narratives
水戸 貴久,鈴木 栄,松﨑 真日MITO, Takahisa; SUZUKI, Sakae; MATSUZAKI, Mahiru
pp. 203 - 212
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.203
言語文化教育研究学会研究集会のこれまで―私と研究集会との関わりからふりかえる Dialogical Meetings (Kenkyu Shukai) of the Association for Language and Cultural Education (ALCE) until now: Reflecting on my involvement with ALCE Dialogical Meetings
瀬尾 匡輝SEO, Masaki
pp. 213 - 232
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.213

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 233 - 235
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.233
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 236
https://doi.org/10.14960/gbkkg.18.236