言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第19巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集:「アートする」教育

2021年12月24日公刊[第19巻全体をダウンロード

目次Contents

J-Stage

特集:「アートする」教育
Education that 'Arts'

特集:全体趣旨Editors’ Introduction

アートが拓くことばの教育の未来 The Future of Language Education, Arising through Art
企画委員:松田 真希子,嶋津 百代,井本 由紀,三代 純平 MATSUDA, Makiko; SHIMAZU, Momoyo; IMOTO, Yuki; MIYO, Jumpei
pp. 1 - 3
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.1

特集:シンポジウムSymposium

アートが拓くことばの教育の未来 The Future of Language Education, Arising through Art
シンポジスト:岩瀬 直樹,熊倉 敬聡,藤井 光,三澤 一実;モデレーター:嶋津 百代 IWASE, Naoki; KUMAKURA, Takaaki; FUJII, Hikaru; MISAWA, Kazumi; SHIMAZU, Momoyo
pp. 3 - 31
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.3

Regular contents

論文Articles

日本語学校のエンパワメントを志向/試行する実践研究―『実践研究の手引き』作成の意義と課題 Action research aiming and attempting to empower Japanese language schools: Significance and challenges of creating an “Action Research Guide”
三代 純平,佐藤 正則MIYO, Jumpei; SATO, Masanori
pp. 32 - 51
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.32
私はコーダとして日本手話を継承すべきだったのか―中国出身のコーダとの対話的自己エスノグラフィー Should I inherit Japanese Sign Language as a children of deaf adults?: Dialogical autoethnography with a CODA from China
中井 好男 NAKAI, Yoshio
pp. 52 - 73
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.52
音声指導のポリティクスを生きる小学校教師―小学校英語教育に関する語りの批判的ナラティブ分析 Elementary school teachers living in the politics of phonetic instruction: A critical narrative analysis of the English education in elementary schools
大石 海 OISHI, Kai
pp. 74 - 94
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.74
人文・社会科学系英語学位プログラムの大学院生は自身の言語生活をどう評価するか ― PAC(個人別態度構造)分析による当事者評価 How graduate students in the humanities / social sciences English Medium Program evaluate their language life? The language life evaluation of the parties via Personal Attitude Construct analysis
野々口 ちとせ NONOGUCHI, Chitose
pp. 95 - 111
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.95
中堅日本語教師が大学院で学び直すことの意味 ― ある科目の受講経験と教育実践のつながりから Significance of relearning in graduate school for mid-career Japanese language teachers: Focusing on linkages between their classroom experience and teaching practice
村田 竜樹,水野 瑛子,梶原 彩子,衣川 隆生,内山 喜代成 MURATA, Tatsuki; MIZUNO, Eiko; KAJIWARA, Ayako; KINUGAWA, Takao; UCHIYAMA, Kiyonori
pp. 112 - 130
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.112
崖っぷちの向こう側に踏み出して ― センシティブなテーマを扱ったコミュニケーション教育の実践研究 Walk to the other side of the cliff edge: A practitioner’s research into a communication class focusing on sensitive topics
山本 冴里 YAMAMOTO, Saeri
pp. 131 - 153
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.131
ある日本語学校経営者の学校や役割に対するまなざし ― 学校に対するまなざしの変容に関する語りを中心に A look at the school and role of a Japanese language school owner: Focusing on the story about the transformation of the eyes on the school
岡田 茉弓 OKADA, Mayumi
pp. 154 - 174
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.154
教室内における学習者の主体性 ― 社会文化理論から見た自発的発話の分析 Learner agency in the classroom: An analysis of voluntary utterances from the perspective of sociocultural theory
加藤 伸彦 KATO, Nonbuhiko
pp. 175 - 196
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.175
ことばの学びを深化させるオンライン授業とは何か ― フル・オンデマンド講座,その10年後の意味 What are online classes which make language learning deepen: The full on-demand course of lectures — its meaning in ten years
福村 真紀子 FUKUMURA, Makiko
pp. 197 - 219
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.197
言語文化教育としての活動型文学 ― 「座の文学」の系譜をめぐって Activity-based literature as language and culture education: On the genealogy of Za-literature
白石 佳和 SHRAISHI, Yoshikazu
pp. 220 - 238
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.220
身体化される文脈と発話の調和について ― 即興L2パフォーマンスの会話分析 On harmony between embodied contexts and utterances: Analysis on improvisational L2 performance
三野宮 春子 SANNOMIYA, Haruko
pp. 239 - 254
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.239

フォーラムForum

ビジュアル表現を媒体とした言語学習の探索 ― Zineを使う英語の授業を例として Exploring language learning through the medium of visual representations: Using Zines in English class
鈴木 栄 SUZUKI, Sakae
pp. 255 - 263
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.255
「体験の言語化」の「ふり返り」を社会に拓き重ねる ― 往復書簡と実践の跡づけによる長期重層的協働省察記述の試み The “reflection” of “contextualizing self in society”: An attempt at long-term multilayered collaborative reflective writing through the exchange of e-mails and the tracing of practice
佐野 香織,兵藤 智佳,小泉 香織 SANO, Kaori HYODO, Chika KOIZUMI, Kaori
pp. 264 - 280
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.264
インタビューデータを映像作品にして配信する ― 大学の公開講座での実践から Streaming interview date as a video product: Practice at the extension program of the university
瀬尾 匡輝SEO, Masaki
pp. 281 - 284
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.281
新しい社会をつくるためのことばの教育[書評] ― 三代純平,米徳信一(編)『産学連携でつくる多文化共生―カシオとムサビがデザインする日本語教育』 Language education for building a new society: A Review of Sangaku renkei de tsukuru tabunka kyōsei: Kashio to Musabi ga dezain suru nihongo kyōiku [Building multicultural coexistence through industry-academia collaboration: Japanese language education designed by Casio and Musashino Art University] Edited by Jumpei Miyo and Shinichi Yonetoku
本間 祥子 Lee-Homma Shoko
pp. 285 - 290
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.285

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 291 - 290
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.291
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 294
https://doi.org/10.14960/gbkkg.19.294