日本語学校のエンパワメントを志向/試行する実践研究―『実践研究の手引き』作成の意義と課題
Action research aiming and attempting to empower Japanese language schools: Significance and challenges of creating an “Action Research Guide”
私はコーダとして日本手話を継承すべきだったのか―中国出身のコーダとの対話的自己エスノグラフィー
Should I inherit Japanese Sign Language as a children of deaf adults?: Dialogical autoethnography with a CODA from China
音声指導のポリティクスを生きる小学校教師―小学校英語教育に関する語りの批判的ナラティブ分析
Elementary school teachers living in the politics of phonetic instruction:
A critical narrative analysis of the English education in elementary schools
人文・社会科学系英語学位プログラムの大学院生は自身の言語生活をどう評価するか ― PAC(個人別態度構造)分析による当事者評価
How graduate students in the humanities / social sciences English Medium Program evaluate their language life? The language life evaluation of the parties via Personal Attitude Construct analysis
中堅日本語教師が大学院で学び直すことの意味 ― ある科目の受講経験と教育実践のつながりから
Significance of relearning in graduate school for mid-career Japanese language teachers: Focusing on linkages between their classroom experience and teaching practice
崖っぷちの向こう側に踏み出して ― センシティブなテーマを扱ったコミュニケーション教育の実践研究
Walk to the other side of the cliff edge: A practitioner’s research into a communication class focusing on sensitive topics
ある日本語学校経営者の学校や役割に対するまなざし ― 学校に対するまなざしの変容に関する語りを中心に
A look at the school and role of a Japanese language school owner: Focusing on the story about the transformation of the eyes on the school
ことばの学びを深化させるオンライン授業とは何か ― フル・オンデマンド講座,その10年後の意味
What are online classes which make language learning deepen: The full on-demand course of lectures — its meaning in ten years
「体験の言語化」の「ふり返り」を社会に拓き重ねる ― 往復書簡と実践の跡づけによる長期重層的協働省察記述の試み
The “reflection” of “contextualizing self in society”: An attempt at long-term multilayered collaborative reflective writing through the exchange of e-mails and the tracing of practice
新しい社会をつくるためのことばの教育[書評] ― 三代純平,米徳信一(編)『産学連携でつくる多文化共生―カシオとムサビがデザインする日本語教育』
Language education for building a new society: A Review of Sangaku renkei de tsukuru tabunka kyōsei: Kashio to Musabi ga dezain suru nihongo kyōiku [Building multicultural coexistence through industry-academia collaboration: Japanese language education designed by Casio and Musashino Art University] Edited by Jumpei Miyo and Shinichi Yonetoku