言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第20巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集:ディスアビリティ・インクルージョンと言語文化教育

2022年12月23日公刊[第20巻全体をダウンロード:7MB

目次Contents

pp. i - vi[ダウンロード

特集:ディスアビリティ・インクルージョンと言語文化教育
Special issue on Inclusive Language and Cultural Education for Disabled People

特集:全体趣旨Editors’ Introduction

ディスアビリティ・インクルージョンと言語文化教育 Inclusive Language and Cultural Education for Disabled People
特集担当編集委員:中井 好男,宮本 敬太,杉本 篤史,古屋 憲章 NAKAI, Yoshio; MIYAMOTO, Keita; SUGIMOTO, Atsubumi; FURUYA, Noriaki
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.1

特集:寄稿Guest Papers

年次大会のインクルージョン化に関する報告 Developing an inclusive format for an inclusive annual conference
中井 好男,宮本 敬太,杉本 篤史,古屋 憲章 NAKAI, Yoshio; MIYAMOTO, Keita; SUGIMOTO, Atsubumi; FURUYA, Noriaki
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.4
「流暢な音声日本語話者像」をめぐる問題の諸相 Aspects of issues concerning the images of fluent speakers of Japanese
松﨑 丈 MATSUZAKI, Jo
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.12
非流暢な音声日本語話者とは―彼らはどこへ向かえばよいのか Who are speakers of non-fluent Japanese? Where should they be heading?
岡 典栄 OKA, Norie
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.21
流暢な音声日本語話者像におけるインターセクショナリティ―コーダとしての自己エスノグラフィーによる考察 Revealing intersectionality in the image of fluent speakers of Japanese through an autoethnography as a Coda
中井 好男 NAKAI, Yoshio
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.27

特集:論文Articles

バイモーダル・バイリンガル共籍教育を考える―ろう/難聴/聴の境界を越えた言語実践 Implications of bimodal bilingual co-enrollment education: Language practices beyond the boundary of deaf, hard-of-hearing, and hearing
柳井 優哉 YANAI, Yuya
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.38
コーダの手話継承―コーダ同士の語りからの分析・考察 Sign language inheritance of Coda (Hearing Children of Deaf Adult/s): Analyzing from dialogue between Codas
安東 明珠花 ANDO, Asuka
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.59

特集:フォーラムForum

推理作家・西村京太郎が描いたろう者とろう者を取り巻く環境―『四つの終止符』(1964年)から『十津川警部,沈黙の壁に挑む』(1994年)へ The deaf and their circumstances described by NISHIMURA Kyotaro: From Yottsu no shūshifu [The four periods] (1964) to Totsugawa keibu, chinmoku no kabe ni idomu [Inspector Totsukawa challenges the wall of silence](1994)
岡田 祥平 OKADA, Shohei
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.74

Regular contents

論文Articles

フランスで日本語を専攻する大学生が年度によって会話の授業でおもしろいと感じる活動が異なる要因―活動に対する評価と学習スタイルの分析から Factors affecting activities that university students majoring in Japanese in France find interesting in conversation courses across different years: Analysis of student evaluations of activities and learning styles
芹川 佳子SERIKAWA, Yoshiko
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.96
外国につながる高校生と教員の関係構築を目指した実践―ワークショップを通じた教員と生徒の相互理解 Building relationships between teachers and high school students connected to foreign countries: Mutual understanding between teachers and students through workshops
黒田 協子KURODA, Kyoko
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.116
“移民第二世代はいかに位置取りをするのか”からの示唆―「あるもの」と「なるもの」の移行に着目して Implications from “how the second generation of immigrants position themselves”: Focusing on the transition between “being” and “becoming”
遠藤 ゆう子 ENDO, Yuko
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.138
コロンビア日本人移住地における日本語教育の意義―光園創設者ハナさんのライフストーリー分析を通して The importance of Japanese language education in Japanese settlements in Colombia: Through an analysis of the life story of Hana, founder of Hikarien
近藤 弘 KONDO, Hiromu
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.157
日本語教育の公的支援を通じた国家と市民の持続可能な関係―親子の母語を大切にする地域日本語教室の実践者の語りから A sustainable relationship between the nation and its citizens through public aid for Japanese language education: From narratives by a practitioner at a community-based Japanese language class that respects the native language of parent and child
中川 康弘 NAKAGAWA, Yasuhiro
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.180
公的議論における「日本語学校の非常勤講師」―議事録の中の成員カテゴリー化実践 Part-time instructors of Japanese language schools in public discussion: Membership categorization analysis of the minutes
勝部 三奈子 KATSUBE, Minako
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.201
一人の日本語教師が自らの教師としてのあり方を見出していくプロセス―語り聴く場とオートエスノグラフィの往還を通して The process of finding a way as a Japanese language teacher: Through talking shop and autoethnography
大河内 瞳,菅 智穂,杉本 香 OKAWACHI, Hitomi; SUGA, Chiho; SUGIMOTO, Kaoru
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.225
多文化共生社会への入口としての「複言語・複文化脱出ゲーム」の開発―大学生の主体的な学びを目指して Development of “Plurilingual and Pluricultural Escape Game” as an entrance to a multiculturally convivial society: Toward university students’ proactive learning
杉本 香,樋口 尊子 SUGIMOTO, Kaoru; HIGUCHI, Takako
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.248
日本語学習のオンラインコミュニティにおける「潜伏者」の捉え直し―発話・投稿しない学習者に着目して Recapturing “lurkers” in the online community of Japanese language learning: Focusing on the learners with less utterances and postings
陳 静怡 CHEN, Jingyi
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.267
介護の技能実習生による振り返り記録をめぐる課題探究型学習 Problem inquiry-based learning on records for reflection by care workers in technical intern training programs
小川 美香 OGAWA, Mika
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.289
第二言語発話時の「気づき」は発話直後にどのように記憶されているのか―中級日本語学習者のケースをもとに How is “noticing” during L2 speech production retained in recent memory?: A case study of intermediate learners of Japanese
佐藤 淳子 SATO, Junko
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.312
日本語学習における映像作品の字幕利用―言語選択の視点から The use of video captions and subtitles in Japanese learning: Insights from the choice of language
彭 悦,梁 震,笹尾 洋介 PENG, Yue; LIANG, Zhen; SASAO,Yosuke
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.335

フォーラムForum

翻訳のプロではない研究者/言語教育実践者が学術書を翻訳するということ―コモンズとしての共有知を目指して Translation of academic books by a researcher and language teacher who is not a professional translator: Producing shared knowledge as commons
田嶋 美砂子 TAJIMA, Misako
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.357
[書評]主体性,あるいはサルトル的実存へ向けての実践=研究―牛窪隆太『日本語教育学の新潮流29 教師の主体性と日本語教育』 [Book review] An example of action research toward Sartre’s existentialism: Teacher autonomy and Japanese language education by Ryuta Ushikubo
松本 剛次 MATSUMOTO, Koji
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.376
[講演記録]『海辺の彼女たち』と『僕の帰る場所』―2つの映画作品と言語教育の交差する場 [Lecture text] Along the Sea and Passage of Life: The intersection of two films and language education
稲垣 みどり,渡邉 一孝,藤元 明緒 INAGAKI, Midori; WATANABE, Kazutaka; FUJIMOTO, Akio
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.390

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.413
編集後記,編集委員会Editorial Board
https://doi.org/10.14960/gbkkg.20.416