保育園と外国籍家族をつなげるプロジェクト型活動から考えることばの「道具性」―「ことば観」の変容を捉える実践記録から
Instrumentality of language considered through PAR connecting preschools and foreign parents: Capturing the transformations of language views
チューター活動における言語・文化学習の双方向性―留学生によることばの説明実践に着目して
Bidirectional nature of language and culture learning in tutoring activities: Focusing on the practice of word explanations by international students
社会課題を「自分ごと」にするプロセス―CCBIに基づく日本語教育実践としての産学連携プロジェクトにおける学び
Process of making social issues “personal”: Learning in an industry-academia collaborative project as a CCBI-based Japanese language education practice
ベトナム出身の留学生が専門学校へ進学する理由とは―留学のプッシュ・プル要因との関連から
Why do Vietnamese learners choose to attend vocational schools in Japan?: An examination of push-pull factors in the context of studying Japan
フィールドの広がりにともなう日本語教師の意味世界変容―母語話者を含む多様な対象者と向き合ってきた教員の語りから
Transformation of the world of meaning of a Japanese language teacher due to the diversification of education fields: Narrative from the teacher who has engaged with various learners including native Japanese speakers
国内・海外で働く日本語教師に求められているものは何か―求人情報に示された属性と条件をめぐって
What is expected for Japanese language teachers working in Japan and abroad?: Attributes and conditions of the job postings
転職経験を通じた日本語教育観の変容―中堅段階で日本語教師を一旦離れたI氏のキャリア形成のプロセス
Changes in the view of Japanese language education through the experience of a career switch: Ms. I’s career development process after leaving the job of teaching Japanese language as a mid-career teacher
あるEPA介護福祉士の「自己構成」としてのキャリア―ライフストーリーに見られるナラティブ・アイデンティティを通して
Career as ‘self-construction’ of an EPA care worker: Through the lens of narrative identities in the life story
地域日本語教育における教室運営に関わる課題とその対応―国際交流協会Aの事例から
Challenges and responses to classroom management in regional Japanese language education: A case study of international association A
言語学習者の「自律」を実現するための自己のストーリーの獲得―ナラティブ・セラピーに基づく言語教育実践の可能性
Acquiring one’s own story to realize “autonomy” for language learners: Possibilities of language education practice based on narrative therapy
留学生のキャリア形成支援のための組織横断的な支援システムの構築―日本語学校・大学・大学院の事例から人・組織・機関・社会の連携を考える
Establishment of a cross-organizational system for career development support for international students: Considering collaboration among people, organizations, institutions, and society through case studies at Japanese language schools, universities, and graduate schools
[書評]日本における複言語教育の可能性―西山教行,大山万容(編)『複言語教育の探究と実践』
[Book Review] The prospects of plurilingual education as the cornerstone for comprehensive language education in Japan: An exploration and practice of plurilingual education, edited by Noriyuki Nishiyama and Mayo Oyama
アーリーキャリアの事務局第2・3世代から見た言語文化教育研究学会―「これまで」「今」「これから」
Reflections on the Association of Language and Cultural Education by early career researchers serving on the 2nd and 3rd generation secretariat: Past, present, and future