言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第21巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集:コン_ヴィヴィアリティと言語文化教育

2023年12月23日公刊[第21巻全体をダウンロード:9MB

目次Contents

pp. i - v[ダウンロード

特集:コン_ヴィヴィアリティと言語文化教育
Special issue on Con_viviality in Language and Cultural Education

特集:全体趣旨Editors’ Introduction

コン_ヴィヴィアリティと言語文化教育 Con_viviality in language and cultural education
特集担当編集委員:大平 幸,佐野 香織,嶋津 百代,八木 真奈美 OHIRA, Saki; SANO, Kaori; SHIMAZU, Momoyo;YAGI, Manami
pp. 1 - 3
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.1

特集:シンポジウムSymposium

コン_ヴィヴィアリティと言語文化教育 Con_viviality in language and cultural education
岩城 あすか,榎井 縁,山崎 亮,大平 幸 IWAKI, Asuka; ENOI, Yukari; YAMAZAKI, Ryo; Moderator: OHIRA, Saki
pp. 6 - 22
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.6

特集:フォーラムForum

Round Talk’n 2022 コン_ヴィヴィアリティ Round Talk’n 2022 Con_viviality
尾辻 恵美,佐野 香織,嶋津 百代 OTSUJI, Emi; SANO, Kaori; SHIMAZU, Momoyo
pp. 23 - 31
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.23

特集:論文Articles

保育園と外国籍家族をつなげるプロジェクト型活動から考えることばの「道具性」―「ことば観」の変容を捉える実践記録から Instrumentality of language considered through PAR connecting preschools and foreign parents: Capturing the transformations of language views
狩野 裕子,井出 里咲子 KANO, Yuko; IDE, Risako
pp. 32 - 54
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.32

Regular contents

論文Articles

初級日本語学習者の母語によるプライベートスピーチ―教室談話におけるその種類 Private speech by beginner-level Japanese language learners in their L1: Its types in classroom discourse
加藤 伸彦 KATO, Nobuhiko
pp. 55 - 73
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.55
チューター活動における言語・文化学習の双方向性―留学生によることばの説明実践に着目して Bidirectional nature of language and culture learning in tutoring activities: Focusing on the practice of word explanations by international students
李 頌雅LEE, Song-ya
pp. 74 - 97
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.74
言語授業参観のための4観点―ある授業参観者の変化と気づきからの具体的提案 Four perspectives for observing language lessons: A proposal from the changes and realizations of an observer
杉原 颯太SUGIHARA, Futa
pp. 98 - 110
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.98
社会課題を「自分ごと」にするプロセス―CCBIに基づく日本語教育実践としての産学連携プロジェクトにおける学び Process of making social issues “personal”: Learning in an industry-academia collaborative project as a CCBI-based Japanese language education practice
三代 純平,神吉 宇一,米徳 信一 MIYO, Jumpei; KAMIYOSHI, Uichi; YONETOKU, Shinichi
pp. 111 - 132
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.111
ベトナム出身の留学生が専門学校へ進学する理由とは―留学のプッシュ・プル要因との関連から Why do Vietnamese learners choose to attend vocational schools in Japan?: An examination of push-pull factors in the context of studying Japan
野畑 理佳 NOHATA, Rika
pp. 133 - 152
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.133
フィールドの広がりにともなう日本語教師の意味世界変容―母語話者を含む多様な対象者と向き合ってきた教員の語りから Transformation of the world of meaning of a Japanese language teacher due to the diversification of education fields: Narrative from the teacher who has engaged with various learners including native Japanese speakers
志賀 玲子 SHIGA, Reiko
pp. 153 - 170
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.153
国内・海外で働く日本語教師に求められているものは何か―求人情報に示された属性と条件をめぐって What is expected for Japanese language teachers working in Japan and abroad?: Attributes and conditions of the job postings
牛窪 隆太,秋田 美帆,徳田 淳子 USHIKUBO, Ryuta; AKITA, Miho; TOKUDA, Atsuko
pp. 171 - 184
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.171
転職経験を通じた日本語教育観の変容―中堅段階で日本語教師を一旦離れたI氏のキャリア形成のプロセス Changes in the view of Japanese language education through the experience of a career switch: Ms. I’s career development process after leaving the job of teaching Japanese language as a mid-career teacher
松尾 憲暁 MATSUO, Noriaki
pp. 185 - 201
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.185
あるEPA介護福祉士の「自己構成」としてのキャリア―ライフストーリーに見られるナラティブ・アイデンティティを通して Career as ‘self-construction’ of an EPA care worker: Through the lens of narrative identities in the life story
藤原 京佳 FUJIWARA, Kyoka
pp. 202 - 221
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.202
地域日本語教育における教室運営に関わる課題とその対応―国際交流協会Aの事例から Challenges and responses to classroom management in regional Japanese language education: A case study of international association A
横山 りえこ YOKOYAMA, Rieko
pp. 222 - 240
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.222
言語学習者の「自律」を実現するための自己のストーリーの獲得―ナラティブ・セラピーに基づく言語教育実践の可能性 Acquiring one’s own story to realize “autonomy” for language learners: Possibilities of language education practice based on narrative therapy
高松 知恵美,原 伸太郎 TAKAMATSU, Chiemi; HARA, Shintaro
pp. 241 - 261
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.241

フォーラムForum

ビジュアル・ナラティブの解釈の違いによる言語教師のビリーフの捉え直し Recapturing language teachers’ beliefs through multiple interpretations of visual narratives
水戸 貴久,鈴木 栄,松﨑 真日 MITO, Takahisa; SUZUKI, Sakae; MATSUZAKI, Mahiru
pp. 262 - 277
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.262
留学生のキャリア形成支援のための組織横断的な支援システムの構築―日本語学校・大学・大学院の事例から人・組織・機関・社会の連携を考える Establishment of a cross-organizational system for career development support for international students: Considering collaboration among people, organizations, institutions, and society through case studies at Japanese language schools, universities, and graduate schools
寅丸 真澄,齊藤 千鶴,中島 智,中本 寧,松野 芳夫,佐藤 正則,松本 明香,家根橋 伸子 TORAMARU, Masumi; SAITO, Chizuru; NAKAJIMA, Tomo; NAKAMOTO, Yasushi; MATSUNO, Yoshio; SATO, Masanori; MATSUMOTO, Haruka; YANEHASHI, Nobuko
pp. 278 - 296
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.278
[書評]日本における複言語教育の可能性―西山教行,大山万容(編)『複言語教育の探究と実践』 [Book Review] The prospects of plurilingual education as the cornerstone for comprehensive language education in Japan: An exploration and practice of plurilingual education, edited by Noriyuki Nishiyama and Mayo Oyama
寺村 優里 TERAMURA, Yuri
pp. 297 - 302
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.297
アーリーキャリアの事務局第2・3世代から見た言語文化教育研究学会―「これまで」「今」「これから」 Reflections on the Association of Language and Cultural Education by early career researchers serving on the 2nd and 3rd generation secretariat: Past, present, and future
小島 卓也,内山 喜代成,本間 祥子,柳井 優哉,尹 惠彦 KOJIMA, Takuya; UCHIYAMA, Kiyonori; LEE-HOMMA, Shoko; YANAI, Yuya; YUN, Hyeun
pp. 303 - 321
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.303

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 322 - 324
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.322
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 325
https://doi.org/10.14960/gbkkg.21.325