言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第13巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集「教室・学習者・教師を問い直す」

2015年12月30日公刊

目次Contents

J-Stageで閲覧

特集「教室・学習者・教師を問い直す」 Special issue on “Reconsidering the classroom, learners, and teachers”

特集「教室・学習者・教師を問い直す」について
広瀬 和佳子HIROSE, Wakako
p. 1
J-Stageで閲覧

特集:寄稿 ― 発題Special Contributions: Introduction

なぜ実践を共有するのか―― 協働的学習環境をつくる教師の役割から考える Why share educational practices? : Considering the role of teachers who create collaborative learning environments
広瀬 和佳子HIROSE, Wakako
pp. 2-12
J-Stageで閲覧

特集:寄稿 ― 論考Special Contributions: Position Papers

日本語教育における「教師の成長」の批判的再検討―― 自己成長論から逸脱の場としての「同僚性」構築へ Teachers’ professional development in Japanese language teaching : Toward “collegiality” and deviating from “self-directed teacher-ness”
牛窪 隆太USHIKUBO, Ryuta
pp. 13-26
J-Stageで閲覧
日本語教育という場をデザインする―― 教師の役割としての実践の共有 Desining the place for Japanese education : Sharing the practice as the role of a teacher
三代 純平MIYO, Jumpei
pp. 27-49
J-Stageで閲覧

特集:寄稿 ― 討論Special Contributions: Discussion

言語文化教育は「日本語教育」を越えるか―― 牛窪論文・三代論文から見る「行く末」の可能性 Can the “language and cultural education” cross over the “Japanese as a second language education”? : The possibility of “future” from the articles of Ushikubo and Miyo
南浦 涼介MINAMIURA, Ryosuke
pp. 50-62
J-Stageで閲覧

Regular contents

論文Articles

学習者のビリーフ研究の探索 ―― ユングの絵画分析を使ったビリーフ検索の試み Exploring learners’ beliefs : Jungian approach to investigating students’ beliefs
鈴木 栄 SUZUKI, Sakae
pp. 63-82
J-Stageで閲覧
日本語教師はどのように教育の商品化を経験しているのか How is a Japanese language teacher experiencing the commodification of education?
瀬尾 匡輝,瀬尾 悠希子,米本 和弘 SEO, Masaki; SEO, Yukiko; YONEMOTO, Kazuhiro
pp. 83-96
J-Stageで閲覧
「実践者」と「研究者」の協働による学習観を探る実践研究 ―― 元生徒との「座談会」の場によってもたらされる可能性 An action research cooporating “educator” and “researcher” to inquire of learners’ beliefs: Posibbility of the “the round table talk” with former students
南浦 涼介,柴田 康弘 MINAMIURA, Ryosuke; SHIBATA, Yasuhiro
pp. 97-117
J-Stageで閲覧
留学生を情報弱者たらしめるものの実態 ―― 留学生による防災情報収集活動での事例の分析を通して The causes of inadequate access to disaster prevention education among foreign exchange studen: A case analysis of disaster prevention information gathering by foreign exchange students
近藤 有美,川崎 加奈子 KONDO, Yumi; KAWASAKI, Kanako
pp. 118-133
J-Stageで閲覧
〈足を洗う〉という表現が語る言語変化 ―― コーパスによるアプローチ Language change observed through the idiom “ashi wo arau”: A corpus approach
呉 琳WU, Lin
pp. 134-148
J-Stageで閲覧
投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 149-150
J-Stageで閲覧
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 151
J-Stageで閲覧