言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第14巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集「多文化共生と向きあう」

2016年12月30日公刊[第14巻全体をダウンロード

目次Contents

J-Stage

特集「多文化共生と向きあう」 Special issue on Reexamining “Tabunkakyosei (Multicultural Co-existence)”

特集「多文化共生と向きあう」について Editors’ Introduction
神吉 宇一,佐藤 慎司,三代 純平 KAMIYOSHI, Uichi; SATO, Shinji; MIYO, Jumpei
pp. 1 - 2
J-Stageで閲覧

特集:シンポジウムSymposium

「多文化共生」と多様性――教育に何ができるのか Tabunkakyosei and diversity, multiplicity, and variety: What can education do?
宇都宮 裕章,南浦 涼介,山西 優二,ヤン ジョンヨン,佐藤 慎司 UTSUNOMIYA, Hiroaki; MINAMIURA, Ryosuke; YAMANISHI, Yuji; SATO, Shinji
pp. 3 - 32
J-Stageで閲覧

特集:論文Special issue: Articles

地域日本語教室で「学習支援」と「相互理解」は両立するか――日本語教育コーディネーターの実践をとおした考察 Compatibility between ‘learning support’ and ‘mutual understanding’ in community-based Japanese language classes: A Japanese language education coordinator’s perspective
萬浪 絵理MANNAMI, Eri
pp. 33 - 54
J-Stageで閲覧
「○○国」を紹介するという表象行為――そこにある「常識」を問う Representing the ‘Other’: Questioning the sense in common sense
OHRI Richaオーリ リチャ
pp. 55 - 67
J-Stageで閲覧

Regular contents

論文Articles

自己表現のための地域住民参加授業実践の分析――言語表現支援の様相と参加者意識 Self-expression in Japanese with local community members: A case study of a classroom language activity and the participants’ perceptions
家根橋 伸子 YANEHASHI, Nobuko
pp. 68 - 84
J-Stageで閲覧
対話型の口頭発表の授業実践における学習者の「学び」 The “learning” of a student in an interactive oral presentation course
齊藤 聖菜 SAITO, Seina
pp. 85 - 103
J-Stageで閲覧
マレーシアの高等教育課程における日本語教育の現地化に向けて――日本人日本語教師にどのような役割が担えるのか Toward the localization of Japanese language education in Malaysian tertiary education: What kind of role do the Japanese language teachers play as a foreigner?
木村 かおり KIMURA, Kaori
pp. 104 - 127
J-Stageで閲覧
高等学校における韓国・朝鮮語教育を支える教師の教育観――高等学校韓国朝鮮語教育ネットワークに所属する教師のライフストーリー・インタビューからの考察 Educational beliefs of teachers who undergird Korean language education in high schools in Japan: A study based on life story interviews conducted with teachers belonging to JAKEHS
澤邉 裕子 SAWABE, Yuko
pp. 128 - 149
J-Stageで閲覧

フォーラムForum

ライフストーリー研究にいかに向き合い,日本語教育学に何を投げかけるか――[書評]三代純平(編)『日本語教育学としてのライフストーリー―語りを聞き,書くということ』 How do we face to the life stories studies, and what do we raise to the Japanese language education studi: [Book review] Life story interview as a framework for the studies of Japanese language education: Listening and depicting the narratives (Ed. Jumpei Miyo)
松本 明香 MATSUMOTO, Haruka
pp. 150 - 161
J-Stageで閲覧
明治初期における日本語の一考察――森有礼の日本語廃止論・英語採用論を中心に One consideration for the Japanese language during the early stage of the Meiji era: Arinori Mori’s arguments for the abolition of Japanese and the adoption of English
福元 美和子 FUKUMOTO, Miwako
pp. 162 - 173
J-Stageで閲覧
投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 174 - 175
J-Stageで閲覧
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 176
J-Stageで閲覧