言語文化教育研究:Studies of Language and Cultural Education

menu

『言語文化教育研究』第15巻

ISSN:2188-9600 — SLCE: Studies of Language and Cultural Education

特集「言語文化教育のポリティクス」

2017年12月31日公刊[第15巻全体をダウンロード

目次Contents

J-Stage

特集「言語文化教育のポリティクス」 Special issue on “Politics in Language and Cultural Education”

特集「言語文化教育のポリティクス」について Editors’ Introduction
牲川 波都季 SEGAWA, Hazuki
p. 1
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.1

特集:シンポジウムSymposium

シンポジウム「言語文化教育のポリティクス」の趣旨 Introduction
牲川 波都季 SEGAWA, Hazuki
p. 2
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.2
シンポジウム「言語文化教育のポリティクス」 Politics in Language and Cultural Education
庵 功雄,寺沢 拓敬,有田 佳代子.牲川 波都季 IORI, Isao; TERASAWA, Takunori; ARITA, Kayoko; SEGAWA, Hazuki
pp. 3 - 24
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.3

特集:委員企画フォーラムForum

委員企画フォーラム「経験から編み直す言語文化教育ポリティクス―M-GTAを例として」の趣旨 Introduction
牛窪 隆太 USHIKUBO Ryuta
p. 25
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.25
経験から編み直す言語文化教育ポリティクス――M-GTAを例として A new look on "politics in language and cultural education" through the eyes of learners and educators involved in the Modified Grounded Theory Approach
木下 康仁,根本 愛子,中井 好男,牛窪 隆太 KINOSHITA, Yasuhito; NEMOTO, Aiko; NAKAI, Yoshio; USHIKUBO, Ryuta
pp. 26 - 57
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.26

特集:論文Special issue: Articles

学習者主体からことばの市民へ――ポリティクスとしての言語文化教育の歴史と革新 From learners' entity to citizen language: History and innovation of linguistic and cultural education as a politics
細川 英雄HOSOKAWA, Hideo
pp. 58 - 66
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.58

特集:寄稿論文Special issue: Guest Paper

寄稿論文についてIntroduction
細川 英雄,高橋 希実HOSOKAWA, Hideo; TAKAHASHI, Nozomi
p. 67
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.67
外国語の政策――新しい時代のためのマニュアルLa politique des langues étrangères: mode d’emploi pour des temps nouveaux
ピエール・マルティネーズ.高橋希実(訳)Pierre MARTINEZ; TAKAHASHI, Nozomi (trans.)
pp. 68-91
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.68

Regular contents

論文Articles

就学前児童への外国人親の母語の継承における社会心理的要因――在日外国人母親によるナラティブを中心に Socio-psychological factors in passing on a mother tongue to preschool children: Exploring narratives by foreign mothers in Japan
ゴロウィナ・クセーニヤ,吉田 千春 Ksenia GOLOVINA; YOSHIDA, Chiharu
pp. 92 - 108
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.92
60年代中国大学日本語教科書『日語』の編纂方針と教育思想――中国国家の教育方針・政策との比較をもとに Compilation policy and educational philosophy of 'Japanese language textbooks in Chinese universities in the 1960s: Based on a comparison between educational policy and policies of Chinese government
宮 琳 GONG, Lin
pp. 109 - 128
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.109
アニメ視聴を契機とした日本語習得を通した発話キャラクタの獲得過程に関する事例研究――フランス移民二世Cの語りの質的分析から A case study on the acquisition process of verbal characters through Japanese learning motivated by anime: From qualitative analysis of a second generation immigrant in France
山元 淑乃 YAMAMOTO, Yoshino
pp. 129 - 152
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.129
新参者が大学院ゼミの質疑応答活動にどのように参加しているか――ある中国人留学生への縦断的調査から見えてきたもの How newcomers participate in the question-and-answer activities of graduate school seminars: A longitudinal study of a Chinese international student
黄 均鈞 Huang, Junjun
pp. 153 - 171
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.153

フォーラムForum

「新しい日本語学習者」の実態と学習コミュニティに対する評価――Facebookグループ「The 日本語 Learning Community」での調査結果から An examination of a ‘new type of Japanese language learners’ and their assessment of learning community: The case of the facebook group ‘The Nihongo Learning Community’
末松 大貴 SUEMATSU, Daiki
pp. 172 - 193
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.172
多言語の教育関係者が集まる「参加」型研究会をいかに創り出していくか――外国語授業実践フォーラムの活動から見えてくるもの How to set up a participatory workshop for those involved in multilingual education: What has been revealed by Foreign Language Action Teaching Forum activities
中川 正臣,亀井 みどり NAKAGAWA, Masaomi; KAMEI, Midori
pp. 194 - 202
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.194
「架け橋」ではなく,共通の新しい場をつくる人に――書評:細川英雄,尾辻恵美,マリオッティ,M. 編『市民性形成とことばの教育―母語・第二言語・外国語を超えて』 Instead of becoming bridges between nations, we will be the people who collaborate to create new places: [Book review] Citizenship growth and language education: beyond the boundary of first language, second language, and foreign language
有田 佳代子 ARITA, Kayoko
pp. 203 - 217
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.203

投稿規定,執筆要領Submission Guideline
pp. 218 - 220
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.218
編集後記,編集委員会Editorial Board
p. 221
https://doi.org/10.14960/gbkkg.15.221