言語文化教育研究学会第10回年次大会企画 大フォーラム「言語文化教育研究とは何か」
Association for Language and Cultural Education the 10th annual conference forum ‘What is language and culture education research?’
日本手話の色彩語彙に関するコロケーションの萌芽的研究―表出順序の分析及び手話学習者の比較研究
A budding collocation study on the color vocabulary of Japanese Sign Languages: Analysis of the order of expression and comparative study of sign language learners
留学生の講義理解に求められるアカデミック・コンピテンシーの探索的推定と実践的検証Exploratory estimation and practical verification of academic competencies required for international students’ lecture comprehension
相互支援を通じた多様な視点の受容と発信―最近接発達領域に基づく対話型鑑賞手法を応用した英語コミュニケーション活動Embracing and sharing diverse perspectives through collaborative support: English communication activities utilizing a conversational art appreciation method grounded in the zone of proximal development
日本式ローマ字(訓令式ローマ字)が内包する二つの潮流―「皇国ノ正音」の音声固有性/日本語表記法の有用性
Two trends involved in the Nihon-style Roman alphabet (Kunrei-style Roman alphabet): Original sound of “Empire of Japan’ sound” / Usefulness of Japanese notation
なぜ地域と連携した日本語教育実習を行うのか―大学の日本語教師養成課程担当教員の語りから見えるもの
Why conduct Japanese language teaching practicums in collaboration with the community?: Insights from the narratives of university faculty in Japanese language teacher education programs
地域日本語教育における対話活動導入・展開のプロセス―団体運営に携わっている日本人参加者の認識と行動に着目して
The process of introducing and developing dialogue activities in community-based Japanese language education: Focusing on the recognitions and actions of Japanese participants engaging in the management of the organization
マルクスの言語観と人間観によるCLILの批判的再考察―欲求-対象-社会的関係で生きる「現実の人間」のための言語教育
Reexamining CLIL through Marx’s perspectives on language and humanity: Towards language education for “real individuals” embedded in needs-objects-social relationships
アカデミック・ライティングにおけるピア・レスポンス活動による学習者間の相互行為の特徴とその影響要因―スキャフォールディングの分析を通して
Characteristics of peer interaction and its influencing factors in peer response activities for academic writing: An analysis of scaffolding
小学校英語教育参考書にみられる音声指導言説の批判的分析―小学校英語教育における学級担任像の検討
A critical analysis of the discourse of sound instruction in English education reference books for elementary school: A study of classroom teachers in English education at elementary schools
コロンビア人教師ルスさんのライフストーリー―移住地の日本語学校における日本語学習及び教育についての語りを中心に
Life story of Luz, a Colombian teacher: Narratives of learning and teaching Japanese in the language school of a Japanese settlement
場のデザインという受け入れ校研究と言語文化教育研究の方法論的接点―[書評]神崎真実(2021)『不登校経験者受け入れ高校のエスノグラフィー』
Methodological intersection of “place” design between non-attendance research and studies of language and cultural education: [Book review] Mami Kanzaki (2021), Ethnography of high schools that accept students experienced non-attendance
視覚的媒体を用いた第二言語習得研究―[書評]Paula Kalaja, Sílvia Melo-Pfeifer(編)Visualizing multilingual lives: More than words
Research on second language acquisition using visual media: [Book review] Visualizing multilingual lives: More than words. Edited by Paula Kalaja, Silvia Melo-Pfeifer
「何かが生まれる」ときを記録する―産学民のまちのひとの羅生門的手法による語り
Documenting the moment of emergence: Narratives from people in academia, industry, and the community using the Rashomon-style method
テレビ番組は日本語教育をどのように描いてきたか―NHK番組アーカイブスを用いた表象研究
How have TV programs depicted Japanese language education?: Study on the history of Japanese language education using NHK program archives