2021年クーデター後のミャンマーにおける日本語教育―情勢不安下における言語文化教育の意義の考察
Japanese language education in post-coup Myanmar: Exploring the significance of language and culture education under conditions of social unrest
ベトナム人元留学生のライフキャリアと留学経験の意味づけ―教師がモデル・ストーリーから脱却するためにLife career and meaning of study abroad experiences of Vietnamese former international students: Aiming for teachers to break away from model stories
ナラティブ・プラクティスを言語文化教育に再定位する試み―言語間の境界線の制約を乗り越えることを目指した対話の実践からRepositioning narrative practice in language and culture education: A dialogic inquiry into language boundary constraints
中国の日本語スピーチ大会指導における専門性についての教師の省察―学習者にとってのスピーチ大会での学びを幅広くとらえるためにTeachers’ reflections on professionalism in coaching Japanese speech contests in China: Toward a broader understanding of learning for participants in speech contests
教師間の対話と省察による実践研究―「媒介者としての教師」像の協働構築
Practitioner research through teacher dialogue and reflection: Collaborative construction of the “teacher as mediator” concept
英語授業において学級担任を「豊かな話者」として捉える―小学校英語教育実践のクリティカルな分析
Viewing the homeroom teachers as “resourceful speakers” in English classes: A critical analysis of elementary school English education practice
継承語教育における主体的な学びを促す体系的な読み書きの指導法―カリフォルニア早期リテラシー学習の指導枠組みに着目して
A systematic approach to literacy instruction to foster learner agency in heritage language education: Focusing on the instructional framework of California Early Literacy Learning
翻訳ワークショップにおける訳文変化とスコポス意識の関連―中国の大学における実践事例をもとに
The relationship between translation variations and Skopos awareness in translation workshops: A case study at a Chinese university
生活の拠りどころとしての「授業準備」―日本語教師の労働をめぐるインタビューの会話分析
Lesson preparation as an anchor in everyday life: A conversation analytic study of a Japanese language teacher’s labor narratives in interview
複言語・複文化主義の成立とその受容をめぐる証言的不正義―「日本語教育の参照枠」の問題点と可能性
Testimonial injustice in the implementation of plurilingualism and pluriculturalism: Critique and prospects for the reference framework for Japanese language education
語り聴き合うことで捉え直される英語教育のあり方―示し,向き合い,つなぐ協働的オートエスノグラフィー
Reconsidering English language education through collaborative autoethnography: Showing inner worlds, facing heterogeneity, and building connections
言語教育における媒介としての言語意識―中高生の語りにみる教育的意義の検討
Language awareness as a mediating tool in language education: A qualitative study of Japanese secondary students’ narratives
日本語中級レベルの学習者の読解授業時の思考を探る―社会文化理論に基づく内言の調査から
Exploring the thinking of intermediate-level Japanese learners during reading class: A study of inner speech based on sociocultural theory
フォーラムCEFR-CVをどのように使うか,何が新しいか,何が継承されているか―[書評]大木充・西山教行(編)『CEFR-CVの「仲介」と複言語・複文化能力』
The CEFR-CV: Uses, Innovations, and Continuities: [Book Review] Mediation in the CEFR-CV and Plurilingual/Pluricultural Competence. edited by Mitsuru Ohki & Noriyuki Nishiyama
「ことばと公共性」の風を感じ,通し,起こす―[書評]牛窪隆太,福村真紀子,細川英雄(編著)『ことばと公共性―言語教育からことばの活動へ』
Catching, channeling, and creating the winds of “Language and Publicness”: [Book review]Language and publicness: From language education to linguistic action. edited by Ryuta Ushikubo, Makiko Fukumura and Hideo Hosokawa
「今よりちょっといいまち」のことばのデザインとローカル・ガバナンスの再構築―佐世保市の実践から考える
Designing the language of community for a “slightly better town” and reconstructing local governance: Reflections from practice in Sasebo city
英語教育におけるアンチレイシスト教育実践を考える―日常のレイシズムに対する学習者の語りの分析をとおして
Considering antiracist pedagogy in English language education: An analysis of learners’ narratives on everyday racism
「日本人学生/留学生」の二分化再考の試み―多文化共修の学内環境整備に向けて
An attempt to reconsider the dichotomy of “Japanese Students/International Students” toward creating a multicultural co-learning environment on campus
オルタナティブスクールで発掘する「教育」に関する問い―チームエスノグラフィーによる探索的調査
Unearthing foundational questions of education in an alternative school: Insights from an exploratory team ethnography
教育系大学院生から見た地域共同型の外国人児童生徒教育―LISELL-Bプロジェクトから見る再文脈化への示唆
Community-cooperative education for culturally linguistically diverse children from the perspective of graduate students in education: Implications for recontextualization from the LISELL-B Project